Barion Pixel

Lefkadára, Görögországba autóval

Lefkada autóval Szerbián és Macedónián keresztül 2024, II rész.

Részletes autós útvonal Magyarországról Görögországba, Lefkadára | Frissítve: 2023. 12. 28.

Milyen Görögország autóval? Az alábbi Magyarország – Lefkada közötti útvonal leírás az autóval utazók számára ajánlott, a Szerbián és Észak-Macedónián át vezető bevált útvonalakat veszi számba Evzoni és Bitola határátkeléssel.

A 2024-ben is ajánlott útvonal terv sokaknak bevált, kevés hibalehetőséget tartogat, és a legtöbb autóval Görögországba utazó véleménye alapján a legbiztosabbnak ítélt.

Lefkada legjobb autós útvonala 2024-ben Magyarországról

A Görögországba autóval, motorral történő utazás nagy része az E75-ös nemzetközi útvonalon történik Szerbia és Észak-Macedónia autópályáin keresztül, melyeknek külföldi vonalvezetése viszonylag egyszerű, és szinte csak Görögországban kell néhányszor utat, illetve útirányt váltanunk.

Mivel 2024-ben a Magyarországról Görögországba, illetve Lefkadára vezető út nagy része nemzetközi tranzitútvonalat is jelentő autópálya, összességében kevés időt töltünk alsóbbrendű útvonalakon, és a legtöbb helyen azok minősége sem rosszabb, mint ha Magyarországon vezetnénk.

Görögország autóval Lefkada Korfu Parga útvonal

A Görögországba autóval történő utazás első nagy megállója: határátlépés Szerbiába

A Magyarországról Görögországba tartó autós út első nagyobb megállója a legtöbb utazónál a szerb határátkelést jelenti. Sok nyaraló Szerbiába a Röszke – Horgos határátkelőnél lépi át Magyarország határát Szerbia felé, mivel aki Kecskemét, illetve Budapest irányából jön, annak az M5-ös autópálya a röszkei határátkelőbe torkollik, illetve gyakran a navigációs programok is így terveznek.

A Röszke – Horgos fő határátkelő ennek ellenére nem mindig jelent optimális választást, mivel érdemes számba venni, hogy bizonyos időszakokban rendkívüli hosszú várakozási idő alakulhat ki mind a kilépő, mind a belépő oldalon. Július és augusztus hónapokban, továbbá néhány nyári hétvége alkalmával a külföldi, zömmel Németországban és Ausztriában dolgozó török vendégmunkások áradata rendkívül jelentős terhelést jelent a Röszke – Horgos határátkelőnek, ahol így esetenként nem ritkák a több órás várakozások sem.

Alternatívaként a Röszke – Horgos fő határátkelőt elkerülve kifejezetten érdemes megfontolni a kisebb átkelőket Magyarország és Szerbia között, pl. Tompa – Kelebia (0-24), Bácsalmás – Bajmok (7-19), Ásotthalom – Backi Vinogradi (7-19), Tiszasziget – Gyála (7-19) átkelőket, ahol rendszerint kisebb a torlódás, és rövidebb a várakozási idő.

Mit kell tudni 2024-ben az autós útvonalról Görögországba Szerbián át?

A Szerbiába átlépéshez bármelyik határt is választja a Görögországba autóval utazó 2024-ben, érdemes minél hamarabb célba venni az E75-ös nemzetközi útvonalat, mivel ezen a Szerbiát, Észak-Macedóniát és Görögországot is összekötő úton zajlik az autós utazás legnagyobb része.

Görögország autóval, Szerbia

Bárhol is hajtunk az autópályára, egy pályakapunál bilétát fogunk húzni, melyet meg kell őriznünk. A bilétát később kérni fogják, az autópályadíjat ez alapján határozzák meg – a cetlire az automata a járművünk rendszámát, a pályára lépés helyét és idejét is rányomtatja.

Görögország autóval tudnivalók Szerbia autópálya díj

Szerbia északi részén változatos, azaz hol kicsit jobb, hol kicsit rosszabb minőségű autópálya vezet, helyenként megállásra alkalmas pihenőhelyekkel és néhány nemzetközi színvonalat nyújtó (pl. OMV, MOL) benzinkúttal. A szerb benzinkutak többségében bankkártyás fizetésre és viszonylag kulturált mosdók használatára is lehetőség adódik, fizetéskor nagy részük már a Revolut vagy a Wise kártyáit is elfogadja. A mosdó használata sok helyen ingyenes, ahol pedig esetleg pénzt kérnek érte, ott 0,5 – 1 Euró a mosdóhasználati díj.

Szerbia északi része, Újvidék (Novi Sad) környéke aránylag sík, a magyar Alföldhöz nagyon hasonló vidék, melyet csupán néhol egy-egy kisebb dombság szakít meg, ugyanis hegyek az E75 útvonal itteni szakaszán egyáltalán nincsenek.

Szerbia autópálya Görögország autóval, motorral tudnivalók, útvonal, útdíjak

Az autópálya Újvidék mellett elhaladva egy hosszú hídon áthalad a Dunán, majd innentől nagyjából fél órás autózásra már Szerbia fővárosa, Belgrád következik. Az első szerb autópályaszakasz díját még Belgrád előtt ki kell fizessük, így a főváros előtt még találkozni fogunk autópályakapuval, ahol egy kezelő kérni fogja azt a bilétát, amit az autópályára belépéskor kaptunk.

Az autózás Belgrád környékén

Belgrádot vagy egyszerűen az autópályán menve, tehát E75 részét képező elkerülő úton kerüljük meg, vagy elkerülőről a repülőtér közelében lekanyarodva gyorsforgalmi úton szeljük át a várost.

A Görögországba autóval indulók közül a gyakorlottabbak régebben sokszor nem a várost elkerülő utat, hanem inkább a településen áthaladó gyorsforgalmit választották, ugyanis Belgrád sok esetben gyorsan és egyszerűen átszelhető volt a kétszer két sávos, szinte egyenes, gördülékeny közlekedésű szakaszon. Ez a gyakorlat 2023 nyarától megváltozott: az autóval Görögországba indulóknak most már nincs értelme bemenni a szerb fővárosba, ugyanis befejezésre és átadásra került a Belgrádot elkerülő autópálya utolsó szakasza is.

A menetidővel a legtöbb esetben mostantól már nem lehet spórolni azzal, hogy átszeljük a várost, így ha gyorsan és egyszerűen akarunk utazni, nyugodtan maradhatunk az E75-ön, nem kell letérjünk semerre, most már nem kell bemennünk a fővárosba.

Autóval Görögországba Szerbián át Belgrád
Belgrádba már nincs értelme bemenni, az elkerülőn autózni immár gyors és egyszerű

Belgrádot elhagyva nagyobb emelkedők és lankák kezdődnek, ám néhány tucat kilométer megtétele után ismét kiegyenesedik a táj. A főváros után egy méretes fizetőkapu sornál ismét bilétahúzás következik. Ez a biléta innentől már velünk lesz szinte végig Szerbiában, ugyanis ha nem fogunk letérni a pályáról, akkor nem is lesz szükségünk többre – innentől csak az ország déli részén kell majd megálljunk és fizessünk, bőven Nis és Leskovac városokat elhagyva, közvetlenül a macedón határ előtti Presevonál.

Milyen Szerbia déli része útban Görögország felé?

Belgrád után végig autópályán halad az autóval Görögországba induló utazó, ami a legújabb pályaszakaszok átadását követően már a szerb-macedón határig kitart. Útban az ország déli része felé Nis és Leskovac nevével az autópálya útjelző tábláin sokszor találkozunk, ugyanis ezek az E75-ös út mellett fekvő fontosabb szerb városok.

Szerbia ezen részén, Belgrádtól délre több mint háromszáz kilométer hosszan az autópálya vonalán jobbára a sík és a lankás között váltakozik a vidék, majd a hegyes-völgyes területek Szerbia délebbi részén, Leskovacot elhagyva jönnek. A török vendégmunkások nagy részétől még Leskovac előtt, Nis városnál búcsút vehetünk, onnantól sokkal kevesebbet fogunk látni az úton – a legtöbbjük Nisnél Bulgária felé lemegy a pályáról, és keletnek kanyarodik.

Kifejezetten jó hír, hogy immár 2019 óta az E75 leginkább hegyvidékes szerbiai szakaszán, Predejane környékén is gyors haladást lehetővé tevő autópálya vezet megszakítás nélkül. Régebben, amíg nem épült meg itt az autópálya, ez volt természetileg az egyik legszebb, de legkevésbé haladós része Szerbiának Görögország felé – a hegyekben kanyargó főúton sokszor kénytelenek voltunk hosszasan araszolni egy lassabb kamion vagy busz mögött, vagy álltunk hosszú ideig egy helyben félpályás útlezárásoknál.

Szerb autópálya Görögország felé autóval

Szerbia ezen szakasza ezen felül közkedvelt megállóhely is volt, ugyanis Görögország autóval vagy busszal történő megközelítésekor nyaralók százai álltak meg az út ezen részén pihenni egyet a Motel Predejane tágas parkolójában. Az autópálya ugyan kikerüli a mosdózásra is alkalmas helyet, de ettől függetlenül most is le lehet térni hozzá, táblákkal is jelölt lejárat mutatja az utat, néhány kilométeres kitérőt jelent. Azt érdemes tudni, hogy lekanyarodáskor fizetőkapunál kérik majd a bilétát, ugyanis ki kell fizetni a Belgrádtól idáig tartó eddigi szakaszt – a pályára visszatéréskor majd új bilétát kell húzzunk.

Predejane környékétől Szerbia és Észak-Macedónia közös határa, a Presevo – Tabanovce határátkelő még bő 80 kilométeres szakasz, az autópályadíjat pedig a határ előtt kb. hét kilométerre kell kifizetni az utoljára húzott bilétánk alapján.

  • A szerb szakasz hossza az E75-ös útvonalán, Röszke (HU-SRB) – Presevo (SRB-MK) viszonylatában: kb. 580 km
  • Teljes útdíj a szerb autópálya szakaszokra a fizetőkapuknál személyautóra, egy irányba (2023 / 12 állapot): kb. 2410 RSD (kb. 21.5 Euro)
  • A szerb autópályakezelő honlapja, díjkalkulátorral: putevi-srbije.rs

Amennyiben tranzitszállást keresünk Szerbiában, csak kattintsunk ide a tranzitszállás tervezőhöz és nézzük meg, hol érdemes aludni útban Görögországban oda- vagy visszafelé.

Észak-Macedónia autóval, avagy milyen a macedón autópálya Görögország felé?

Észak-Macedóniába (régi nevén: Macedónia) a Presevo – Tabanovce határátkelőnél lépünk be Szerbia felől, ahonnan egyből folytatódik az autópálya, illetve az E75 jelzésű nemzetközi útvonal. Ahogyan a Lefkadára, Görögországba autóval írásunk első részében is jeleztük, az észak-macedón oldalon a nemzetközi zöldkártyát még manapság is előszeretettel kérik a határőrök, így ne felejtsük el igényelni utazás előtt a biztosítótól (díjmentesen kiállítják), és ne hagyjuk otthon!

Észak-Macedónia összességében valamivel dimbesebb-dombosabb, mint Szerbia, és egy kis érdekesség is vár a Görögországba autóval vagy motorral utazóra: néhány kilométeren keresztül teljesen eltűnik a szembejövő sáv, ugyanis egy helyen kettéválik a két oldal.

Észak-Macedóniában az E75 út Görögország felé tartó pályarészein jelenleg 5 fizetőkapu állítja meg a forgalmat, ahol egy-két Eurós tételekből álló összegeket kell leszurkolnia a sofőröknek. Az országban az elmúlt években Szerbiához hasonlóan szintén több pályafejlesztés zajlott és újabb szakaszok kerültek átadásra, így immár itt is szinte végig gyorsan haladhat a Görögország, illetve Lefkada felé közlekedő autós nyaraló.

Észak Macedónia autópálya díj kapu Görögország felé

Az út minősége az újabb szakaszokon megfelelő, de Észak-Macedóniában a régebben felújított részek helyenként valamivel lassabb tempóra adhatnak okot, itt-ott érezhetően rázósabb az aszfalt, észrevételünk szerint főleg a külső sáv.

A benzinkutak közül a nagyobb, Magyarországon ismertebb márkák szinte teljesen hiányoznak: a Makpetrol és az Okta a két ismertebb márka, melyeknek a nagyobb méretű, igényesebb kivitelezésű kútjain érdemes tankolni. Az üzemanyagok, azaz mind a benzin, mind a dízel ára itt a legalacsonyabb egy Magyarország – Görögország közötti autós út során: általában kedvezőbb mint Szerbiában, és mindig jóval olcsóbb, mint Görögországban. A határátkelő, Evzoni előtt még üzemel egy Okta kút, megfontolandó legkésőbb itt teletankolni az autót vagy motort.

Macedónia autópálya benzinkutak tudnivalók
  • Az Észak-Macedón szakasz hossza az E75 vonalán, Presevo (SRB-MK) – Evzoni (MK – GR) viszonylatában: kb. 180 km
  • Észak-Macedónia autópálya díjai: kb. 8 Euro személyautónként egy irányba, 5 fizetőkapunál

Ha aludni szeretnénk Észak-Macedóniában út közben és szállást keresünk, csak kattintsunk ide, hogy hol érdemes itt tranzitszállást foglalni.

Evzoni vagy Bitola határátkelő felé érdemesebb menni, ha Lefkada, Parga vagy Korfu az úticél?

Az E75-ös út gyakorlatilag egyenesen végigviszi Észak-Macedónián át a Görögországba autóval nyaralni indulót, akik ilyenkor Evzoni határátkelőnél lépik át a két ország határát. Vannak olyan utazók, elsősorban a Görögország nyugati oldalára, Korfu, Lefkada, Parga felé tartók közül néhányan, akik Észak-Macedónia közepén letérnek az autópályáról, és innentől másfelé mennek tovább. Ők az E75-ről történő lefordulást követően alsóbbrendű utakon Bitola (Ohrid) felé mennek tovább, és Niki határátkelőnél lépnek Görögország területére.

Időnként felmerül a kérdés emiatt, hogy Lefkadára, Korfura vagy Pargára autóval Bitola vagy Evzoni a jobb, illetve melyik irányt érdemes választani? A válasz erre az, hogy ez általában egyéni preferencia: a legtöbben általában Evzoni, valamivel kevesebben Bitola felé indulnak, mindegyik tábornak megvannak a maga érvei.

Görög határ autóval Welcome to Hellas Evzoni Bitola

Milyen az út Görögországba Evzoni felé?

Evzoni általában stabil és biztonságosnak ítélt választás, gyakorlatilag évtizedek óta bevált útvonal Magyarország felől. Evzoni határátkelőnél Görögországba átlépve az Észak-Macedónián áthaladó teljes útvonalon, valamint a görög útszakasz legnagyobb részén autópályán haladhatunk.

Milyen az út Görögországba Bitola felé?

Bitola (Ohrid) felé Észak-Macedónia közepén letérünk az autópályáról, és innentől egy sávon haladunk Görögország Niki határátkelője felé. Ezen az úton traktorokkal, lassabb teherautókkal bármikor találkozhatunk, az út minősége változó. A görög határt, Nikit átlépve még kb. száz kilométert kell vezetnünk közönséges úton kanyarogva, mielőtt ismét gyorsabb autópályára tudunk rámenni.

Az útvonal egyszerűsége és az autópálya nyújtotta nagyobb biztonság Evzoni mellett szól, mellyel szemben Bitolának egy előnye van: az ott működő Niki határátkelőnél általában kevesebb a várakozás. Evzoni a nyári csúcsban, főleg hétvégék környékén igen forgalmas tud lenni mindkét oldalon, hosszabb várakozások rendszeresen előfordulhatnak, míg Bitola felé Nikinél a főszezonban szinte mindig gyorsabb a határon áthaladás.

A Lefkadára, Korfura, Pargára Bitola felé letérőknél időnként felmerül érvként, hogy erre kevesebb az autópálya díja pár Euróval (mert az észak-macedón és a görög autópálya egy része így kimarad), és mivel ez a szakasz rövidebb kb. 30 kilométerrel és kisebb rajta a tempó, ezen a részen elméletileg kisebb fogyasztása is lehet az autónak. Bitola felé menve azonban azt is érdemes tudni, hogy kb. 240 kilométernyi, egyszerű vonalvezetésű autópálya szakaszt cserélünk le bő 200 kilométernyi sima közútra, emiatt időnként be lehet szorulni teherautók és traktorok mögé, több sebességkorlátozásra, és néhány helyen rosszabb minőségű útra számíthatunk.

Milyen az út Görögországban autóval Lefkada, Parga vagy Korfu felé?

Ha Görögországba tartva Evzoninál léptük át a határt, akkor egy ideig még maradunk az E75-ös nemzetközi útvonalon, azaz a gyors haladást lehetővé tevő autópályán. A görög határ után nem sokkal már díjfizető kapu állja az utat, ugyanis az első görög útszakaszt előre ki is kell fizessük. Görögország autópályái kevés kivétellel fizetős útszakaszok: a le- és felhajtóknál fizetőkapuk működnek, bennük kezelőszemélyzettel.

Az észak-macedón – görög határ utáni útszakasz inkább egy széles gyorsforgalmi, mintsem klasszikus autópálya, ám gyorsan lehet rajta haladni, a forgalom kifejezetten gördülékeny. Ez az út még mindig az E75-ös nemzetközi útvonal része, mely Evzonitól Thesszaloniki környékéig szinte nyílegyenesen halad déli irányba.

Görögország autóval Evzoni határ E75

Thesszaloniki Görögország második legnagyobb városa, mely a görög határtól kb hatvanöt kilométerre fekszik, de a Lefkada, Korfu és Parga felé tartó útvonal szerencsére teljesen kikerüli a forgalmas nagyvárost. Evzoni határátkelő után kb 60 kilométerrel, még Thesszaloniki előtt ugyanis le kell térnünk jobbra, melyet Athén felé mutató táblák is jeleznek.

Itt érdemes jobban odafigyelni és feltétlenül Athén (a nagy táblákon Athina E75) felé kell jobbra lefordulni, tehát NE hajtsunk fel a hídra, amely látszólag egyenesen vinne tovább! Ha itt egyenesen felmennénk a hídra, az az út Thesszalonikibe vinne be, de az a Lefkadára, Kefalóniára, Pargára, Korfura autóval induló nyaralóknak éppen az ellentétes irány.

Lefkada autóval, tudnivalók az autós útvonalról, információk

A híd melletti leágazást követően két kilométer múlva díjfizetőkapu, majd a kaputól tíz kilométer múlva újabb jobbra tartó leágazás következik, mégpedig Kozani / Veroia felé, amivel rá is térünk az A2-es autópályára, az Egnatia Odos hosszú szakaszára.

Egnatia Odos (A2), Görögország keleti és nyugati részét összekötő autópályája

Az Egnatia Odos, avagy az A2 autópálya Görögország egyik legújabb és leglátványosabb gyorsforgalmi szakasza, a legtöbb helyen átlagos / jó minőségű aszfalttal, mely az ország keleti és nyugati oldalát köti össze.

Görögország Lefkada Korfu Parga autóval, görög autópálya

Az eleinte még sík vidéken vezető autópálya néhány tucat kilométer megtétele után, Veroia (Veria) város környékétől hegyvidékes szakaszra vált, és innentől a Magyarországról Lefkadára, illetve Kefalóniára, Korfura vagy Pargára menő útvonal leglátványosabb része lesz sokunk véleménye szerint.

Lefkada autóval Görögország autópálya Korfu Parga útvonal

Az Egnatia Odoson a nagyrészt hegyvidékes környezet ellenére elég jól lehet haladni, az autópályát csupán fizetőkapuk szakítják meg helyenként, illetve az alagutakban kell lassítani a tempón.

Görögország autópálya Egnatia Odos pálya díj

Azt érdemes tudni és fontos lehet, hogy az Egnatia Odos autópálya Thesszaloniki és Ioannina közötti bő 200 kilométeres szakaszán mindössze egy-két benzinkút működik, továbbá pihenőhelyekből is nagyon kevés épült.

Egnatia Odos Görögország autópálya Korfu Lefkada Parga útvonal autóval

Ha Lefkadára vagy Kefalóniára megyünk, az Egnatia Odos autópályát Ioannina városhoz érve hagyjuk el, míg ha Parga vagy Korfu (Igoumenitsa) az úticélunk autóval vagy motorral, akkor tovább kell mennünk nyugat felé rajta.

Az út Ioanninától Lefkadáig

Ioanninánál útban Lefkada felé útirányt váltunk, ugyanis le kell térjünk az Egnatia Odosról – itt ágazik le róla délre az 5-ös számú autópálya, az Ionia Odos (A5), melyen a továbbiakban haladnunk kell. Az Ionia Odos szintén fizetős útvonal, díjfizető kapuval, melyen mi kb. 60 kilométert fogunk megtenni – jó minőségű, nemrégiben épült autópályaszakasz.

Ionia Odos Lefkada felé Görögország autópálya

Az Ionia Odosról még Arta város előtt le kell fordulnunk, mégpedig ahol a táblák Preveza és Filippiada felé jelzik a lekanyarodást. Innentől gyakorlatilag vége szakad az autópályán haladásnak, és normál autóúton, Filippada és Louros településeken is áthaladva fogunk közeledni Lefkadához – az utolsó szakaszon kissé lelassul az eddigi tempó. Louros után néhol Lefkada (Λευκάδα) táblákat is kihelyeznek, amiket követni célszerű, hogy ezzel Preveza központját kikerüljük, és egyenesen a tenger alatti alagúthoz menjünk. A tudnivalókhoz Preveza tenger alatti alagútjáról kifejezetten érdemes megnyitni az aktuális Lefkada digitális útikönyvet és megnézni benne az informatív leírást, hogy miért is volt rá szükség, milyen egyedi módon építették. Az útikönyvben az alagút leírásánál mulatságos szembesülni azzal is, hogy a magyar nyaralók közül sokan mit gondoltak és hogyan vélekedtek róla.

Lefkada Preveza tenger alatti alagút

A tenger alatti alagúton túljutva fizetünk az áthaladásért, majd Preveza repülőterét is magunk mögött hagyva már az utolsó kilométerek következnek. A Magyarországról Lefkadára repülővel érkezők ezen a repülőtéren landolnak, és innen tudnak bérelt autóval, helyi buszjárattal vagy valamilyen transzferrel átmenni a szigetre.

Közvetlenül Lefkada előtt még át kell menjünk Agios Nikolaos (Αγ. Νικόλαος) falun, hogy ezután a görög szárazföld és a sziget között lévő mocsaras területen áthaladva már Agia Mavra erődjénél, majd a sziget bejáratát jelentő pontonhídnál találjuk magunkat.

Lefkada fémhíd, pontonhíd

Ha átkelünk a sziget bejáratát jelentő fém hídon, az autóval vagy motorral történő utazást követően végre megérkeztünk: Isten hozott Lefkada szigetén!

Ha autóval egyénileg utazunk Lefkadára, ajánlott megnézni, hogy milyen apartmanok és studiók vannak a szigeten, és célszerű elolvasni róluk a nyaralók véleményeit és értékelését. Ehhez csak kattintsunk ide, ahol máris látjuk a legtöbb lefkadai szálláshelyet és a tapasztalatokat róluk. (klikkeljünk nyugodtan, a link új lapon nyílik)

Görögország Lefkada autóval utazás
error: